Fok Blog

Fok is een eigenzinnige roman over een jonge vrouw die de oceaan overzeilt en anders naar haar verleden leert kijken.

vrijdag 5 september 2014

Boots in de Blokker




's Ochtends in de keuken. Ik vraag huisgenote of ze These boots are made for walking wil spelen op mijn boekpresentatie. Omdat dat nummer een belangrijke rol speelt in Fok. We neuriën het liedje en het blijft in mijn hoofd hangen als ik naar boven loop. Ik besluit vandaag mijn cowboy laarzen met Marokkaans tapijt aan te doen, dat past.

Ik fiets naar de stad en voel me stevig. Ja, zo voelde Tara zich ook op haar legerkistjes met stalen neuzen. De wind door mijn haren, frisse bijna herfst wind op de wangen - de Utrechtseweg lijkt opeens op de zee.

Als ik de Blokker in loop op zoek naar Tupperware bakjes, ben ik dat stevige zeemansgevoel meteen kwijt. Het ruikt er goedkoop. En ik moet denken aan de nieuwe autobiografische roman Vertrouwd Voordelig. Peter Middendorp heeft zich ook laten inspireren door zijn jeugd in het Noorden van het Land, niet als schippersdochter, maar als Blokkerszoon. 'Ik had het gevoel dat er altijd een zweem van korting om me heen hing,' zei hij. Ik ruik die korting - ze ruikt naar glassex en grijs tapijt.

Ik loop bijna weer naar buiten - laat maar zitten die bakjes - als ik een van de verkoopster hoor neuriën: These boots are made for walking.. (en dit is geen fictie...) Stevig stappend haalt ze me in.
'Hoe weet je dat ik dat nummer in me hoofd heb?' vraag ik verbaasd. Ik zweer dat ik niet onbewust aan het zingen was.
Ze bekijkt me van top tot teen.
'Volgens mij zag ik jouw laarzen en toen kwam dat nummer in me op.'
'Dat meen je niet!' lach ik. Mijn hoofd zit in de blokker, maar mijn voeten zingen hun eigen lied.

Ik loop door en sla mijn slag. Vier doosjes voor de prijs van drie. Korting ruikt opeens naar vrijheid, zeewier en westenwind.

Fragment uit Fok: 

'Ik nam meteen de trein vanuit Amsterdam naar Duitsland. Of eigenlijk deed ik het niet, mijn schoenen deden het. Ze liepen op mij vooruit, zoals ze dat veel vaker hebben gedaan. In de trein deunde dat liedje door mijn hoofd. These boots are made for walking, and that's just what they'll do. One of these days these boots are gonna walk all over you. Deze schoenen roken avontuur en hadden lak aan mijn gebroken hart, lak aan mijn goede voornemen om nooit, nooit meer met Jitse te gaan varen.'




Geen opmerkingen:

Een reactie posten